søndag den 27. januar 2013

Stencil - det er ikke nemt!

Jeg var i Stof og Stil i lørdags og der blev jeg fristet af nogen fine stencil, som jeg jo var overbevist om at det kunne jeg da selvfølgelig godt finde ud af.
Men... det var nu ikke så nemt som jeg lige havde overbevist mig selv om...
Og hvis jeg nu havde tænkt mig om en ekstra gang, så viste jeg jo godt at det var lidt svært. For jeg har faktisk prøvet det før, dog kun på papir!
Jeg fandt en stofrest som jeg kunne øve mig på og det var vist ganske godt, for det kræver nogen øvelse at få det pænt.
Tilsidst endte jeg op med et resultat som jeg kunne godtage. Der er dog helt klart plads til forbedringer...
Så jeg må jo bare igang igen!
Et par billeder af rodet og prøverne... 




Den færdig bluse


Og så lige et forsøg mere til endnu en bluse.

9 kommentarer:

  1. Gud, det aner jeg slet ikke hvad er - stencil?! Det må jeg google - synes det ser fint ud!! Meget fint! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er stoffarve som man kommer i på et billede, (i en ramme) og så trykker man et billed på tøjet.
      Meget nemt at komme for meget ekler for lidt farve på... og pludselig have farve alle steder, haha :)

      Slet
  2. synes du har fået et rigtig fint motiv ud af det, men tror du skal vælge en anden form for pensel istedet for den skum pensel du har brugt.
    jeg har aldrig selv prøvet at male på tøj, men er bygningsmaler dagligt og har ofte brugt skabeloner til vægdekorering. den bedste metode for mig har været at tage en skum-vaskeklud(dem til babyer) foldet en helt sammen i en firkant, lagt den i midten af en anden klud som så bliver foldet ud over og bundet sammen. dernæst dypper du klud-dutten i malingen, dupper den af på et stykke papir og dupper forsigtigt på skabelonen på stoffet.
    håber det hele giver mening og kan hjælpe dig lidt på vej til måske at finde den helt rigtige metode som fungere for dig :)

    SvarSlet
  3. Det er rigtig sjovt at arbejde med stencils, jeg laver det også ind i mellem.
    Jeg kender ikke dem fra stof og stil, har ofte skåret dem selv i en plasticlomme og så bruger jeg noget lim der hedder limfix. Kender du det?, så sidder skabelonen fast, mens du som Lille Tut skriver dupper forsigtig.
    Hilsen Mette

    SvarSlet
  4. Tak for jeres gode råd.
    Jeg har ikke opgivet håbet om at jeg en dag bliver super dygtig til der her "maleri".
    Jeg prøver med en skumklud næste gang og ser om jeg er bedre til at klarer det :)

    SvarSlet
  5. Hej Linette.
    Sikke fint bluse du har lavet, den kan du godt være tilfreds med.
    Har kigge lidt rundt på din blog, og det ser spændende ud, så jeg har meldt mig som fast læser.
    Rigtig god dag.
    Tanja

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og velkommen til :)

      Slet